Datakirjat


Miten tulkitsemme havaintoja?

“tosiasiat” eivät osaa puhua, vaan ne täytyy tulkita. Ei ole olemassa eri todisteita evoluutiolle ja luomiselle - olemme kaikki tekemisissä samojen todisteiden kanssa (elämme samalla maapallolla, meillä on samat fossiilit, tarkkailemme samoja eläimiä jne). Ero on siinä miten tulkitsemme havaintoja. Raamattu antaa luotettavan silminnäkijän todistuksen kaiken alusta. Oikein tulkittuna “todisteet” vahvistavat Raamatun luotettavuuden.

AiG Answers in Genesis

miljoonia vuosia ?

Jumala loi täydellisen maailman:
Ja Jumala katsoi kaikkea, mitä hän tehnyt oli, ja katso, se oli sangen hyvää. (1 Moos. 1:31)

- Jos teemme kompromissin I Mooseksen kirjan historiallisuuden kanssa lisäämällä siihen miljoonia vuosia, meidän on uskottava että kuolema ja sairaudet olivat osa maailmaa jo ennen kuin Adam teki syntiä.
- Usko miljoonien vuosien evoluutioon ei ole ainoastaan ristiriidassa Raamatun selvän opetuksen kanssa vaan se myös kyseenalaistaa Jumalan olemuksen ja kuoleman alkuperän.
- Kun katsomme nykyistä sairauksien ja kuoleman hallitsemaa maailmaa, emme näe siinä Jumalan olemusta vaan synnin seurauksen...

I Mooseksen kirjan mukaan kuolema on seurausta Adamin synnistä (I Moos. 3:19; Room. 5:12, 8:18–22). Jumalan luoma maailma oli valmistuttuaan ”sangen hyvä” (I Moos. 1:31). Eläimet ja ihminen olivat alun perin kasvissyöjiä (I Moos. 1:29–30). Jos teemme kompromissin I Mooseksen kirjan historiallisuuden kanssa lisäämällä siihen miljoonia vuosia, meidän on uskottava että kuolema ja sairaudet olivat osa maailmaa jo ennen kuin Adam teki syntiä. Oletetut miljoonat vuodet maapallon fossiilihistoriassa todistavat lihansyönnistä, syövän kaltaisista sairauksista, väkivallasta, piikkikasveista jne. ennen ihmisen ilmestymistä näyttämölle ja siten ennen synnin ja sen aiheuttamien kirousten tuloa maailmaan.


Vanhaan maailmaan ja miljardeihin vuosiin uskovien kristittyjen täytyy hyväksyä ”vanhan maailman jumalan” todellinen olemus – kyse ei ole Raamatun rakastavasta Jumalasta. Jopa monet konservatiiviset, evankeliset kristityt johtajat hyväksyvät ja vieläpä aktiivisesti tukevat uskoa maan miljoonia ja miljardeja vuosia pitkään ikään. Kuinka rakkauden Jumala olisi voinut sallia sairauden, kärsimysten ja kuoleman olevan osa “sangen hyvää” luomakuntaa?
”Vanhan maailman jumala” käyttää kuolemaa osana luomistyötä. Siten kuolema ei voi olla rangaistus synnistä eikä sitä voida kuvata viimeisenä vihollisena (I Kor. 15:26). 


On muistettava että Jumala loi täydellisen maailman. Kun katsomme nykyistä sairauksien ja kuoleman hallitsemaa maailmaa, emme näe siinä Jumalan olemusta vaan synnin seurauksen.
”Vanhan maailman jumala” ei siksi voi olla Raamatun Jumala, joka pelastaa meidät synnistä ja kuolemasta. Kun kristityt tekevät kompromissin niiden miljoonien vuosien kanssa jotka monet tiedemiehet liittävät fossiiliaineistoon, he tietyssä mielessä palvelevat eri jumalaa – vanhan maailman julmaa jumalaa.


Taitelua ei kuitenkaan käydä nuoren ja vanhan maailman, tai miljoonien vuosien ja kuuden päivän tai luomisen ja evoluution välillä – todellinen taistelu käydään ihmisen jumalakäsitysten ja Raamatun Jumalan välillä. Kysymys on lopulta auktoriteetista – onko Jumalan Sana auktoriteetti vai ihmisen sana?


Eikö Jumala olisi voinut käyttää evoluutiota luomisen mekanismina? Vastaus on: ei. Usko miljoonien vuosien evoluutioon ei ole ainoastaan ristiriidassa Raamatun selvän opetuksen kanssa vaan se myös kyseenalaistaa Jumalan olemuksen ja kuoleman alkuperän.

Lähde: AiG

  • As a building requires a builder,
    creation demands a creator.
    Dr. John C. Whitcomb
  • As a design points to a designer,
    our universe reveals an awesome creator